Gurk olamama sebepleri

Tavuklarınızın gurk olamamasından şikâyetçi iseniz bu bilgileri mutlaka okuyun.

Tavukların gurk olamamaları, kuluçkaya yatmamaları birkaç sebebe dayanır. aşağıda anlattıklarıma göre tavuklarınızı daha iyi tanıyarak problemi belki çözebilirsiniz.

Tavuklar niçin gurk olur? Sebep yeni nesil oluşturmak içindir. Her canlı türü bunu gerçekleştirmek için elinden geleni yapar. En temel içgüdülerdendir. Horozların tavuklarla çiftleşmeleri, tavukların yumurta yapmaları bunun içindir. Ama esas gereken şey tavukların gurk olmalarıdır.

Gurk olmayı engelleyen en büyük etken yumurtadan kesilememektir. Tavuk cinslerinde sebepleri değişik değişiktir. Ligorinlerde ve diğer yumurta tavuklarında sebepler: Yumurtalarının alınması, gurup halinde yaşamaya zorlanmaları, aynı folluğu paylaşmaya zorlanmalarıdır. Bu sebepler onların yumurtadan kesilmemelerini ve gurk olmamalarını sağlar. Siz bu problemleri kolay kolay çözemeyeceğinize göre ligorinleriniz asla gurk olmayacaktır. Neler yapabilirsiniz? Şu yazımda ayrıntılı olarak anlatmıştım: Tavukların kuluçkaya yatmaları

Guruptan ayrılamamanın verdiği stres: Etlik tavuklarda pek görülmez. Yumurta tavukları doğal yabani tavuk özelliklerinden pek soyutlanmadıkları için yumurtalarını kimsenin bilmediği gizli bir yerde biriktirmek ve zamanı gelince izini kaybettirerek yuvasında kuluçkaya yatmak ister. Bu imkânı bulamazlarsa gurk olmazlar.

Yeterince aydınlık olmayan kümesler: Gurk olmada gündüz süresinin etkisi önemlidir. Kış sonunda gündüz süresinin uzamaya başlaması, tavuk içgüdülerine “civcivleri uygun hava şartlarında yetiştirebileceği güzel günlerin yaklaştığını” hatırlatır. Böylece tavuk ortalama 10 adet yumurta yaptıktan sonra gurk olur. Siz eğer tavuklarınızı karanlık kümeslere kapalı yetiştiriyorsanız gurk olmazlar. Serçelerle aynı saatte uyanmalı güne başlamalı, onlarla aynı saatte uyumaya çekilmelidirler. Bu çok önemlidir. Ek bilgi: Kuluçka mevsimi

Dar alanda tavuk besleme, fazla yemleme: Tavuklar küçük alanlarda olduğu için ihtiyaçları doğrultusunda hareket edemiyor, yemleri her zaman önlerinde hazır olduğu için araştırma gezilerinde bulunmuyorlar. Sık sık dinlenirler, sık sık şekerleme yaparlar. Gün içinde uyku süresi çok ise o tavuklardan hayır gelmez.  Bunlarda gurk olma hormonu oluşmaz boşuna beklemeyin. Çözümü güne serçelerle aynı vakitte başlayarak çok geniş alanda dolaşmaları ve yiyeceklerini yerlerden küçük parçalar halinde toplamalarıdır.

Gıdasızlık: Bol yem vermekle tavuklarınızı iyi beslediğinizi sanmayın. Yemleme çok çeşitli yiyeceklerle olmalıdır. Tekdüze yem yüzünden gıdasız kalan tavuklar ya gurk olmazlar ya da olsalar bile bünyeleri kaldıramaz sebat edemezler: Bünye ihtiyaç duyduğu besin maddelerini bulmak için tavuğu zorlar, tavuk arayış içine girer.

Yanlış tavuk seçimi: Şehirlilerimizin büyük hatalarından biri, çoğunlukla yumurta tavuklarına sahip olmalarıdır. En çok Ligorin ve Rhode Island Red tavuklarında türetilen melezler ve hibritler besliyorlar. Bunların gurk olma eğilimleri sadece en doğal ortamda bulunmalarıyla ve yumurtalarının alınmaması, nerede olduğunun bile bilinmemesi şartlarında gerçekleşebilir. Bu şartlardan yoksun oldukça hele Ligorinler asla gurk olmaz. Yukarda da dediğim gibi, yumurta tavukları yabani orman tavuklarının özelliklerinden soyutlanamamıştır; bu yüzden esaret hayatında yumurtadan kesilemezler ve gurk olamazlar. Tam evcilleşebilmeleri mümkün değildir bu da önemli bir faktördür.

İyi evcilleşebilen ve gurk olma eğilimleri yüksek birkaç tavuk cinsi: En başta Cochin ve Habeş (Silkie) gelir; sonra Hint, Orpington, Brahma, .. Ayrıntılı bilgi için bakınız: En iyi kuluçka tavukları..


Kategori: Kuluçka Tarih: 13 Mayıs 2010

Etiketler: |

'Gurk olamama sebepleri' hakkında sorular, açıklamalar

  1. thares dedi ki:

    Geçen yıl tavukların gurk olması için yaptıklarımı düşündükçe bu yıl her üç haftaya bir gurk olan tavuğuma sanki eziyet ediyormuşum gibi geliyor.
    Ancak benim anlatmak istediğim esas konu şudur;
    Tavukların gurk olmasında yedikleri ve içtiklerinin etkisi ancak ve ancak %10 dur. Geri kalan kısmın büyük bir bölümü gurk olmaya yatkın bir ırkın mensubu olmak hint, sultan ve ispenç gibi. Tecrübelerimle sabittir ki tavukların gurk olma eğilimleri kapalı olmaları ile ilişkilendirilse de ırk faktörü gurk olmaları konusunda engel tanımıyor.
    ***
    Sultan tavukları bu gurupta olduğundan emin misiniz? Habeş veya başka bir türle karıştırdınız sanıyorum.

  2. thares dedi ki:

    Sultan tavuklarının yumurta verimleri en fazla yılda seksen taneyi geçmez az yumurtlayan tavuklar çok gurk olurlar.
    Bu olayı tavukçulukla ilgili bir kitapta okumuştum.
    ***
    Az yumurtlayan tavuklar çok gurk olur diye bir şey yok. Sultan tavuklarının gurk oldukları ligorinlerden bile nadirdir diye tecrübeli kişiler anlatmış resmi kaynaklara geçirmişler. Yani yumurta sayısının veya veriminin gurk olmaya hiçbir etkisi yok. Tam tersine, sık gurk olan tavuklar bu yüzden yumurtadan kesiliyorlar onun için az yumurta yapıyorlar.

  3. SiNaN dedi ki:

    benim tavuk gurk oldu 6 tane yumurta koydum 11. gün oldu bir tane kırılmış birde civciv vardı için küçüçük neden kırılıyor ya yardım edin acil 5 taneside kırılmasın.
    ***
    Yanına başka tavuklar horoz çoluk çocuk filan yaklaşmamalı. Şu yazımı okuyun: https://tavuk.devletli.com/gurk-kumes

  4. yusuf sakarya dedi ki:

    benim tavuğum gurk oldu. 15 adet yumurta koydum fakat 1. gün yattı ondan sonra 5. güne kadar yattı. 3. gün biara baktım yumurtası kırılmış mı ya da kırmış mı.. artık bilmiyorum baktığımda yumurtayı yiyordu. parantez içinde söyleyeyim tavuk öbür tavuklardan ayrı bir kümeste idi. he işte onun o kırılan iki yumurtayı yediğini görünce açtım kümesin kapısını ve o kırılan yumurtadan çıkan kabukları felan temizledim. ondan sonra 3 – 4 gün tavuk sürekli yattı. sonra ben okuldan geldikten sonra 6. gün bir de baktım yumurtaları pislemiş ve kapıyı açtığımda yumurtalara yatmıyordu. 2 gün boyunca da yatmadı. her kümesi açtığımda gurk gurk diye bağrıyor ve yumurtalara yatmıyordu. 2 gün geçince ben de yumurtaları attım niye böyle oldu?
    ***
    Ya gurk olmamıştır ya da şimdi kışın ortasında olduğumuz için, sen de iyi besleyemediğin için gücü yoktur. Zorlamayacaksın. Sen tavuğu değil tavuk seni zorlamalı. Kendisine yer edinmeli oradan ayrılmamalı. Önce denemek için bir yumurta koyarsın üç gün beklersin. Memnuniyetle devam ediyorsa tamamdır. Yoksa kuluçkaya yatsın diye hayvanı zorlama. Zaten kışın ortasındayız.

  5. yusuf sakarya dedi ki:

    yumurtayı yemesi ve yumurtalara pisliğini yapmasının sebebi ne peki abi?
    ***
    Gıdasızlık ve zoraki hapislik.

  6. Selim7235 dedi ki:

    ABİ BENİM TAVUK ĞURK OLDU SİMDİ 7 GÜNÜ ALDI CİVCİVLERİN ÇIKMASINA NEDEN EŞİNMİYOR TOPRAKLA TOPRAKTA VAR LEYENİN İÇİNDE NE AÇABA?
    ***
    Bunu özellikle son bir haftada yapar. Eğer yeri rutubetliyse veya bulunduğunuz şehrin havası en az istanbul kadar nemli ise hiç ihtiyaç görmeyebilir. Şimdi kıştayız hava nemliliği daha fazla oluyor.

  7. Selim7235 dedi ki:

    Ben izmirde yaşıyom abi bir sorun olmaz deme yumurtalarla ilgili
    ***
    Bilemem. Tavuk gerekli görürse son haftada her gün toprakta eşelenip tüylerini nemlendirir.

  8. yusuf sakarya dedi ki:

    kümeste yemeği suyu vardı ayrıca kapıyı 2 günde bir açıyordum dediğin mantıksız değil mi?
    ***
    Aç kalmasından değil, gıdasız kalmasından bahsediyorum. Hem o tavuk gerçek gurk değil zorla hapsetmeyin. Gurk olmuş olsa bile gıdasız kaldığı için kaldıramıyor. Zorla hapis tutmakla olmaz sonuçta yumurtaları kırar, yer, üstüne sıçar her şey mümkün. Bırakın yatmasın.

  9. hakan dedi ki:

    horoz olmadan tavuklar gurk olurmu
    ***
    Evet hatta bir de tek tavuk varsa gurk olma ihtimali daha yüksek. Gerçi cinsine göre değişir. Lütfen her soruda farklı isim yazmayın.. buna niçin gerek duyuyorsunuz?

  10. sahin izmir dedi ki:

    tavukların gurk olması için henüz çok mu erken? ayrı bir follluk hazırlayacam kümes dışına da onun için..
    ***
    Erken değil. Sen ne yapmayı düşünüyorsan yap hazırda bulunsun.

  11. Berkan - Aydın dedi ki:

    5 tavuğumdan hiçbiri gurk belirtisi göstermiyor. … Neyi yanlış yaptım…
    ***
    Acele etmeyeceksin. Daha esas mevsimi girmiş bile değil. Nisan – haziran arası tam mevsimidir. Temmuz sonuna kadar azalarak devam eder.

  12. Berkan - Aydın dedi ki:

    Demiştin ya Ali abi tavuklar yaralı deyince horozları elden çıkardım. Bir tavuk ve onun büyümüş bir horoz ve dört tavuk yavrusu var ama büyüdüler. Çiftlik bundan ibaret. Yalnız anaç yani anaları horozla harbi harbi hint horozları gibi dövüşüyor.
    ***
    Daha iyi. Diğerlerine iyi örnek oluyor. Kendi esas cinsinden başka horozu kabul etmek istemiyor. Doğallığı yerinde bir hayvan.

  13. Berkan Aydın dedi ki:

    … kuluçkaya yatarsa napar diye sormuştum. diğerlerini rahat bırakır mı aralarındaki husumeti çözmenin yollarını sormustum. …
    ***
    Ne yazık ki her zaman rahatça cevap yazamıyorum. Şimdi buraya sıra gelene kadar birçok soru sildim. Birkaç soruyu yeniden yazdım cevapladım. Bilgisayara ayırcak fazla vaktim yok. Sayfaları dolaşırsanız zaten her sorunun cevabı var. Sizin huysuz tavuğa gelince: Yabani orman tavuklarının davranış özelliğini gösteriyor. Bunlar doğal hayatlarında gurup hayatı yaşamaz. İnsanlar zorla gurup halinde yaşatmaya çalışırsa bazıları uyum sağlayabiliyor, bazıları sizinki gibi sorunlar çıkarabiliyor. Eğer gurk olup civciv çıkarırsa bu sefer civcivlere yaklaşmak isteyenleri hışımla kovalayacaktır. Keşke benim de öyle kişilik sahibi bir tavuğum olsaydı. Resmini gönderebilir misin acaba? Merak ettim.

  14. Berkan Aydın dedi ki:

    Acaba nereden gönderebilirim?
    ***
    En yukarda “iletişim” linki var. O sayfaya girince email adresimi alırsın böylece resimleri email adresime gönderebilirsin.

  15. Kemal - Innsbruck, Austria dedi ki:

    20 gündür 11 yumurtada normal yatan tavugum bugün yatmamis yumurtalar sogumus. Ne yapabilirim?
    ***
    Tavuk yatmaya devam etsin, iki üç gün bekleyip sonucu göreceksiniz artık..

  16. Berkan - Aydın dedi ki:

    Ali abi benim tavuklar gurk olmuyorlar ya. sana iki sorum var = 1) horozum çok geveze abartısız kuş uçuyo bağırarak tavukları kaçırtıyo yaka paça. insan geçiyo kedi köpek vb hemen bağırıp tavukları kaçırtıyo. benide görünce aynı şeyi yapıyor tavuklar kaçıyor. bu yuzden tavuklar stres altındalar horoz yüzünden olduğunu düşünüyorum. 2) anaç olan tavuk hepsini dövüyor, tivdikliyor. yavrular ondan korkuyor, tedirginler. hep stres altındalar olduğunu düşünüyorum. acaba gurk olmayışlarının sebebi bu olabilir mi? Stres.
    ***
    Ben de senin yerine olsaydım aynen bu sonuçları çıkarırdım. Bence doğru düşünüyorsun. Kuvvetli ihtimal.

  17. Berkan - Aydın dedi ki:

    Acaba yumurtaları folluklardan almasam birikse; gurk olabilirlermi? Bir keresinde benden yumurta sakladılar bulduğumda 20 yumurta vardı. altına alamıcağı kadar vardı. acaba bu yöntem de mi işe yaramaz?
    ***
    Gurup halinde gezinen tavuklar aynı gizli yeri seçiyorsa işe yaramaz. Bu durumda zaten orası gizli yer değildir. Bir tavuk sadece kendisi için gizli yer edinmişse ancak orası gizli yerdir, ancak bunun gurk olmaya etkisi olabilir.

  18. Berkan - Aydın dedi ki:

    Peki çözüm ne? Şöyle düşünüyorum; anacı ve horozu göndericem. Yeni bir sakin horoz alıcam ve folluklara yumurtlanan yumurtaları da almıyacam. Ama şimdi zamanı da geçti. Gurk olmazlar. Diğer seneyi beklicez herhalde :(
    ***
    Zamanı geçmiş değil. Hiç belli olmaz. Pniklendirici horozu ve dayakçı tavuğu göndermekle tavukların daha sakin, daha barış içinde, daha rahat özgür yaşamalarını sağlarsan bir de iyi gıda alabilirlerse bu sadece gurk olmaları için değil, daha sağlıklı olmaları için de iyidir.


Sorunuzu / Yorumunuzu Aşağıya Yazabilirsiniz.
Lütfen yazı dili kurallarına saygılı olalım.


Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız.